За новинарската маймуна

Нахит ДОГУ

Винаги съм твърдял, че пуснеш ли информация в интернет за крава, тя ще се върне при теб като маймуна.
Последният пример е от тази седмица. Информационната агенция „BGNES” разпространи новината, че за олимпийския шампион по вдигане на тежести Наим Сюлейманоглу Турция е платила 7 млн. долара на България. Агенцията цитира вестник „Бултюрк” – издание на едно изселническо дружество в Турция. Друга агенция, която претендира за сериозност, едва ли би тиражирала информация, позовавайки се на подобен вестник. Според кореспондента на „BGNES” в Анкара бившия вицепремиер от кабинета на Тургут Йозал – Екрем Пакдемирли, е заявил, че лично той е осигурил сумата. Наистина Пакдемирли в рубриката си в сайта www.egedesonsoz.com пише следното:
„Един ден Тургут Йозал ме извика при себе си и каза, че в България има едно момче от турски произход, изключителен спортист, който желае да живее в Турция. Президентът Йозал се обърна към мен и ме попита: „Ще ми дадеш ли тези пари?”. Впоследствие той успя да ме убеди, аз осигурих тази огромна сума.”

Пакдемирли казва – „осигурих 7 милиона”, но не, че дадохме на България 7 милиона. Обаче агенцията предпочита да излезе със заглавието „Турция платила на Живков 7 млн. долара за Наим Сюлейманов”. Разбира се, почти всички централни вестници и стотици интернет сайтове у нас тиражираха това заглавие. Кореспондентът на агенцията в Анкара, макар че е твърде съмнително да има такъв, знае, че ако не си поиграе с думите на Пакдемирли, материалът му няма да се появи по вестникарските страници.

в. "Нов живот", 10.12.2009